کور / تازه خبرونه / گزارش مصوبات شورای وزیران مورخ 12 سنبله 1387

گزارش مصوبات شورای وزیران مورخ 12 سنبله 1387

 
  جلسۀ نوبتي شوراي وزیران با تلاوت آيات چند از كلام الله مجيد، تحت ریاست جلالتمآب محترم حامد كرزي رئيس جمهوري اسلامي افغانستان در قصر گلخانه ارگ ریاست جمهوری دایر گردید.


  در آغاز مجلس، وزير حج و اوقاف نتايج سفر هيئت اعزامي جمهوري اسلامي افغانستان به قريه عزيزآباد ولسوالي شيندند ولايت هرات را كه غرض بررسي بمباردمان قواي بين المللي موظف شده بود به شوراي وزيران ارايه نموده گفتند: هئيت اعزامي از نزديك قضيه را بررسي نموده، در نتيجه معلومات حاصله تعداد 90 تن از افراد بيگناه ملكي اعم از كودكان، جوانان، پيرمردان و پيرزنان در اثر بمباردمان شبانه قواي بين المللي از بين رفته در كنار آن تمام مواشي، اموال و اجناس خانه هاي مسكوني شان نابود گرديده است. مردم محل از هيئت اعزامي دولت خواهان توقف دايمي عمليات نظامي بالاي مناطق مسكوني گرديد.


  شوراي وزيران بعد از بحث و غور لازم با تاكيد مجدد از پيگيري فيصله هاي قبلي آن مجلس، بارديگر به اتفاق آرا فيصله بعمل آورد تا با درنظرداشت حق حاكميت ملي جمهوري اسلامي افغانستان عمليات نظامي قواي بين المللي مجددا در چارچوب توافقات متقابل در مطابقت و رعايت قوانين نافذه كشور تنظيم گردد. جمهوري اسلامي افغانستان مصرانه ميخواهد تا تلاشي هاي خودسرانه خانه ها، بمباردمان محلات مسكوني، گرفتاري افغانهاي بيگناه و كشتار مردم عامه هرچه زودتر توسط قواي بين المللي متوقف گردد. وزارتهاي امور خارجه و دفاع ملي موظف اند تا زمينه مذاكرات جدي را با جامعه جهاني فراهم سازند.


  سپس وزير تجارت و صنايع در رابطه به خريداري گندم به مجلس معلومات داده گفتند: از طريق راه تورخم مقدار 12000 تن گندم خريداري شده از پاكستان به كابل رسيده و انتقال گندم از طريق سپين بولدك به قندهار نيز ادامه دارد. همچنان به مقدار 30 هزار تن گندم از كشور روسيه و 50 هزار تن گندم از كشور اوكراين خريداري گرديده و آماده انتقال بداخل كشور ميباشد.


  وزير احياء و انكشاف دهات از ضرورت انتقال گندم به ولايات آسيب پذير بمنظور رسيده گي به كمبود مواد غذايي، شوراي وزيران را مطلع نمود.


  معاون دوم رياست جمهوري و رئيس كميته ملي مبارزه با حوادث درخواست ارايه شده كميته ملي مبارزه با حوادث به جامعه جهاني را مبني بر اعطاي كمك 404 مليون دالري جهت مبارزه با گرسنگي و كمبود مواد غذايي به شوراي وزيران تشريح نمود.


  وزير زراعت و آبياري نيز از كمبود مواد خوراكي انساني و حيواني به مجلس خبر داد، وزير اقتصاد، مشاور ارشد امور اقتصادي، وزير ارشد و معين وزارت ماليه هر يك بالنوبه در مورد، ابراز نظر نمودند.


  طبق هدایت جلسة قبلی، وزیر ترانسپورت و هوانوردی از عقد قرارداد انتقال حجاج افغانی در سال روان به مکة معظمه با شرکت های نشنل ایر سرویس عربستان سعودی و گلوبل ایر کشور مالیزیا به جلسه خبر داده گفتند: انتقال فی نفر حاجی از میدان های هوایی کابل و قندهار به شهر جده، مبلغ 985 دالر امریکائی با شرکت های متذکره عقد گردیده که البته اخذ تضمین از شرکت های متذکره و مصارف خدمات انتقال حجاج از سایر ولایت توسط آن وزارت طور جداگانه تنظیم میگردد که مورد تائید شورای وزیران قرار گرفت.


  طبق اجندأ، فیصله های کمیتة اقتصادی شورای وزیران توسط وزیر اقتصاد به جلسه مطرح شد، به استثنای بند 5 فیصلة شماره 8 در مورد توظیف کمیتة کاری به منظور اتخاذ تصمیم جهت تسریع پروسة انکشاف اقتصادی و اجتماعی کشور، سایر فیصله های 7 الی 10 سال 1387 و فیصلة شماره 33 سال 1386 کمیتة اقتصادی مورد تائید قرار گرفته و مرعی الاجرا دانسته شد.


  سپس فیصله های کمیتة قوانین توسط وزیر عدلیه ذیلاً به جلسه مطرح شد:


طرح قانون امور ذاتی افسران و بریدملان بداخل 9 فصل و 69 ماده بعد از تائید کمیتة قوانین غرض منظوری به شورای وزیران پیشکش گردیده، اهداف این قانون، تنظیم امور مربوط به تقرر، استخدام، تبدیلی، ترفیع، تقاعد، رخصتی، تأدیب، مکافات، انفصال، استعفأ، احتیاط و سایر امور ذاتی افسران و بریدملان اردوی ملی را در بر میگیرد، که از جانب شورای وزیران مورد تائید قرار گرفت.
طرح مقررة تنظیم بست های خدمات ملکی بداخل 3 فصل و 7 ماده تسوید و بعد از تائید کمیتة قوانین، غرض منظوری به شورای وزیران پیشکش گردیده است. این مقرره بتاسی از حکم فقرة (1) مادة سی و چهارم قانون کارکنان خدمات ملکی به منظور تثبیت و تنظیم معیار بست های خدمات ملکی وضع گردیده و اهداف آن را تثبیت و تفکیک معیار بست های مندرج مادة هشتم قانون کارکنان خدمات ملکی، معیاری ساختن هر بست بر اساس اهداف و پروگرام های ادارة مربوط را تشکیل میدهد.
  شورای وزیران بعد از بحث لازم، طرح مقررة متذکره را مورد تصویب قرار داده و ادارة مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی را موظف نمود تا با انفاذ این مقرره در تطبیق پروسة رتب و معاشات کارکنان خدمات ملکی مطابق به میکانیزم قبلاً تصویب شده و در تطبيق این مقرره هرچه عاجل اقدام نماید.


  در بخش دیگر اجندا، انتقال موازی 200 هکتار زمین دشت شیخ مصری، فی جریب مبلغ یازده هزار افغانی برای مولدین و صادر کنندگان قالین در ولایت ننگرهار توسط وزرای زراعت و آبیاری و تجارت و صنایع به جلسه چنین مطرح شد.


  بر طبق مصوبات قبلی شورای وزیران، وزارت های معادن و زراعت و آبیاری موظف شده بودند تا امکانات زمین مورد نیاز مولدین و کسبه کاران قالین را در قدمة اول در ولایت ننگرهار و فاریاب و متعاقباً در سایر ولایات حل نمایند، که مطابق هدایت مصوبة شورای وزیران، موازی 200 هکتار زمین دشت شیخ مصری از قرار فی جریب مبلغ یازده هزار افغانی آمادة انتقال از وزارت زراعت و آبیاری به وزارت تجارت و صنایع گردیده است.


  شورای وزیران انتقال موازی 200 هکتار زمین دشت شیخ مصری ولایت ننگرهار را به وزارت تجارت و صنایع مورد تصویب قرار داده، آن وزارت را موظف نمود تا پلان و نقشة شهرک متذکره را به همکاری وزارت انکشاف شهری به منظور رشد صنعت قالین بافی صرفاً برای کسبه کاران، مولدین و صادر کنندگان قالین اختصاص و طی مراحل نماید.


   سپس انتقال آهن باب داغمة بخش خصوصی شامل قطی های فلزی روغن و نوشابه به خارج کشور توسط وزیر معادن به جلسه چنین مطرح گردید.


  صدور فلزات داغمه مطابق مصوبة شماره 44 سال 1386 به خارج کشور ممنوع قرار داده شده است، از جانبی عده ئی از سکتور خصوصی یومیه غرض انتقال آهن باب داغمة مربوطه به خارج کشور به وزارت معادن مراجعه و تقاضای انتقال آن را مینمایند.


  شورای وزیران با تائید فیصله های قبلی، وزارت های معادن، مالیه، تجارت و صنایع و ادارة آیسا را موظف نمود تا در قسمت فروش فلزات داغمه به فابریکات ذوب آهن در داخل کشور مطابق شرطنامه تهيه شده توسط وزارتهاي ماليه، معادن و اداره آيسا اقدام نموده، صدور فلزات داغمه بشمول قطي هاي فلزي (پيپسي، روغن و غيره) به خارج کشور مجاز نیست.


  در اخیر جلسه، معاهدات بین المللی ذیل توسط وزیر امور خارجه به جلسه مطرح و مورد تائید قرار گرفت:


کنوانسیون بین المللی ملل متحد برای سرکوبی اعمال تروریزم (دهشتگری) اتومی دارای (28) ماده و (62) فقره میباشد. که مطابق به آن، کشور های عضو باید هر نوع مساعی را به خرج داده و تدابیر مناسب را اتخاذ نمایند، که حفاظت مواد رادیو اکتیف، یقینی گردد و همچنان سفارش ها و مکلفیت های مربوط به اداره بین المللی انرژی اتومی را در نظر داشته باشند.
تفاهمنامة پروژة اعمار کلینیک وترنری در ولسوالی خاص کنر دارای هفت ماده بوده و بتاریخ 3/4/1387 شمسی مطابق به 23 جون 2008 میلادی میان جمهوری اسلامی افغانستان و سفارت کشور هند مقیم کابل به امضاء رسیده است که مطابق آن، به مصرف (128000) یکصد و بیست هشت هزار دالر امریکائی مساعدت بلاعوض کشور دوست هندوستان کلینیک وترنری در ولسوالی خاص کنر ولایت کنرها اعمار گردد.
موافقتنامة دوجانبة میان اکادمی ملی نظامی افغانستان و اکادمی نظامی ایالات متحدة امریکا بتاریخ 12 جون 2008 میلادی مطابق 23 جوزای 1387 به امضاء رسیده و مطابق به آن طرفین امضاء کننده در عرصة اعزام استادان و منسوبین منتخب اکادمی نظامی ایالات متحده، تبادل افکار و معلومات میان استادان اکادمی نظامی امریکا و اکادمی ملی نظامی افغانستان و اعزام محصلین واجد شرایط افغان به اکادمی نظامی ایالات متحدة امریکا به توافق رسیده اند.
  وزارت امور خارجه موظف گردید تا طبق فقرة (5) مادة (90) قانون اساسی ج.ا.ا، آنعده معاهدات فوق الذکر که ایجاب تصدیق شورای ملی را مینماید، از طریق دفتر وزیر دولت در امور پارلمانی به آن شورا ارجاع نماید