کور / خبرتیا او پيغامونه / اعلامیه وزارت صحت عامه در باره ادویه جات و خدمات صحی

اعلامیه وزارت صحت عامه در باره ادویه جات و خدمات صحی

متن اعلامیه رسمی وزارت صحت عامه در مورد تنظیم اشتهارات و آگهی ها ی سکتور خصوصی در باره ادویه جات و خدمات صحی


هموطنان عزیز و هم مسلکان گرامی عرصه طبابت در افغانستان!


چنانیکه معلومات دارید وزارت صحت عامه افغانستان سهم مهم و برازنده را به سکتور خصوصی در عرضه خدمات صحی داده است. سکتور خصوصی فعلاً با شتاب قابل ملاحظه در عرضه خدمات صحی می پردازد. وزارت صحت عامه بخود میبالد که توانسته است از طریق سکتور خصوصی پوشش خدمات صحی را نیز گسترش دهد. با در نظر داشت فراهم آوری چنین فرصت به سکتور خصوصی و هم چنان به هموطنان عزیز، وزارت صحت عامه در مورد کیفیت خدمات صحی و ادویه جات نگرانیهای نیز دارد. برعلاوه، وزارت صحت عامه درین اواخر متوجه شده است که سکتور خصوصی با سپانسر کردن بعضی برنامه های صحی تلویزیونی و از طریق آگهی ها دست با اشتهاراتی میزند که وزارت صحت عامه از صحت بودن آن اشتهارات کاملاً مطمئن نیست. لذا چندی قبل از طریق رسانه ها به اطلاع هموطنان عزیز رسانیده شد که من بعد آګهی های مربوط به سکتور خصوصی در مورد ادویه جات و خدمات صحی باید از نظر وزارت صحت عامه ګذرانیده شده و بعد از اخذ استیذان رسمی از طریق رسانه های چاپی، تصویری و سمعی به نشر برسد. 


آگهی ها و اشتهارات خدمات صحی و ادویه جات توسط سکتور خصوصی نباید غیر واقعی و مضر به صحت هموطنان عزیز ما قرار گیرند. آګهی های کلینیکها و شفاخانه های خصوصی در افغانستان در مورد تبلیغ ادویه جات خاص و خدمات صحی خاص بدون استیذان وزارت صحت عامه ممنوع بوده و وزارت صحت عامه بخاطر تامین و حفاظت صحت هموطنان عزیز مصمم است تا مطمئن گردد که اشتهارات در مطابقت با اخلاق طبابت، استانداردهای قبول شده سازمان صحی جهان و وزارت صحت عامه جمهوری اسلامی افغانستان قرار دارند. درین راستا وزارت صحت عامه یک بورد را وظیفه میدهد تا در مطابقت با بورد ملی ادویه افغانستان، مدیریت مرکز معلومات دوایی، ریاست عرضه خدمات صحی، بورد مرور موسسات، ریاست بهبود صحت و ریاست روابط عامه اشتهارات مربوط به ادویه و خدمات سکتور خصوصی را تنظیم کند.


افغانستان منحیث عضو بورد سازمان صحی جهان مکلف است تا صحت جسمی، اجتماعی و روانی تمام اتباع افغانستان را از اختلاطات ادویه بی کیفیت و غیر مجاز و از خدمات صحی غیر معیاری و زیان بار محفوظ دارد.


وزارت صحت عامه درین راستا با وزارت محترم اطلاعات و فرهنگ جمهوری اسلامی افغانستان در مفاهمه است و به زودی روی طرح موافقت صورت خواهد گرفت تا  از اشاعه معلومات غیر واقعی در مورد ادویه و خدمات صحی توسط سپانسر کردن برنامه های تلویزیونی، رادیویی، آگهی ها و اشتهارات  جلوگیری به عمل آمده و اذهان هموطنان از مخدوش شدن رهایی یافته صحت آنها از گزند در امان بماند.


با احترام


دوکتور سید محمد امین فاطمی


وزیر صحت عامه
جمهوری اسلامی افغانستان