کور / راپور / مزمل فاروق، عضو فدراسیون شمشیر بازی افغانستان

مزمل فاروق، عضو فدراسیون شمشیر بازی افغانستان

مزمل فاروق، عضو فدراسیون شمشیر بازی افغانستان، از علاقمندیش به شمشیربازی و سفرش به پاریس، می گوید.


من  یکی از آن هزارهای استم که در غربت و دور از آغوش وطنم، در پاکستان، دیده بدنیا گشوده و در همانجا به آموزش پرداخته ام. در کنار آموزش مکتب و کالج مطالعهء خصوصی هم داشتم و دارم . سالها قبل کتابی بدستم افتاد که از زندگی یکی از شمشیر بازان مشهور هسپانیه درقرن 16 میلادی حکایت های دلچسپی داشت .


 از خواندن همین حکایت ها بود که یک نوع علاقمندی به شمشیربازی را در خود احساس نمودم. همیشه برنامه های  مسابقات شمشیربازی را که از طریق تلویزیون نشر می شد با دقت خاص تماشا می کردم و گاه گاهی به دیدن مسابقات شمشیربازی هم می رفتم . تا اینکه به لندن آمدم و در ماه مارچ سال 2006 میلادی در یکی از کلپ های آموزش شمشیربازی ثبت نام نمودم و مدت شش ماه به صورت متواتر مصروف تمرین و آموزش اصول، قواعد و تکنیک های شمشیربازی بودم . بعد از ختم دورهء شش ماههء آموزشی در ماه اکتوبر2006 میلادی به عنوان شمشیرباز افغان، در مسابقات بین المللی شمشیر بازی ایتالیا اشتراک نمودم که از پنچ مسابقه در یک مسابقه که با بازیکن چینائی داشتم برنده شدم .


قابل تذکر میدانم که چینائی ها در بازی شمشیربازی در آسیا از شهرت خوبی برخوردار هستند و زمینه های خوبی تمرین و آموزش برای آنها مساعد است اما من با شش ماه تمرین توانستم حریفم را شکست بدهم. در دسامبر 2006 میلادی من به عنوان شمشیرباز افغان در مسابقات آسیائی المپیک که در شهر دوحه برگزار شده بود اشتراک نمودم اما باتاسف بنابر یک سلسله مشکلات اداری  من اجازهء اشتراک در مسابقه را نیافتم . من عضویت فدراسیون شمشیربازی افغانستان، را دارم . فدراسیون  شمشیربازی افغانستان افتخار عضویت فدراسیون بین المللی شمشیربازی را دارد . 


 در دسامبر 2008 میلادی من و محترم محمد دین صافی، ریس فدراسیون شمشیر بازی و مشاور ریاست المپیک افغانستان از طرف فدراسیون بین المللی شمشیربازی که مقر آن در شهر پاریس قرار دارد، دعوت شده بودیم. بخاطریکه فدراسیون بین المللی شمشیر بازی، هر چهار سال کانکرسی را بخاطر انتخابات کمسیون های مربوط به فدراسیون و رییس و هیئت رهبری آن تدویر می نماید. در بخش انتخاب ریس آقای علی شیر عثمانوف شهروند روسیه، با کسب 64 رای موافق به سمت ریاست فدراسیون بین المللی شمشیر بازی بر گزیده شد .


 من و آقای دین محمد صافی، ریس فدراسیون شمشیر بازی افغانستان، ملاقاتی با آقای عثمانوف، داشتیم که آقای عثمانوف ضمن صحبت هایش گفت: من در قدم نخست یک مقدار وسایل از قبیل شمشیر و لباس مخصوص شمشیربازی را برای فدراسیون شمشیر بازی افغانستان ارسال میدارم  و  در آیندهء نزدیک مساعدت ها و امتیازات خاصی را به فدراسیون شما در نظر داریم . ضمنا ما ملاقات هایی داشتیم با هیئت هایی از فدراسیون های شمشیر بازی انگلستان، ایتالیا، کویت، اردون، مصر، سویدن، هالند، هندوستان، سریلانکا، بنگله دیش، ازبکستان، تاجکستان، قزاقستان و چین. هیئت فدراسیون شمشیر بازی کشور چین وعده کمک به فدراسیون شمسیر بازی افغانستان را داد. ما در آینده در نظر داریم که برای تیم شمشیر بازی افغانستان محلی مناسب و اختصاصی ترتیب شود که برای تمرین و نمایشات این بازی باشد که هر چند در این زمینه تا حدی اقدام نموده ایم.