کور / بېلابيلي لیکني - پخوانۍ / ترس از یک معیوب ؟

ترس از یک معیوب ؟

با تأسف مطلع شدیم که بروز پنجشنبه مؤرخ ۲۱ ماه می ۲۰۰۹ گماشته های استخبارات بدستور مقامات محلی کندهار بر یکی از چهر ۀ شناخته شده فرهنگی آقای عبدالاحمد محمد یار رئیس انجمن فرهنگی بینوا و در عین حال معاون اتحادیۀ نشرات آزاد آسیای جنوبی( سفما) ، حملۀ ناجوانمردانۀ نمود و نامبرده را شدیدأ لت وکوب کردند.

حادثه وقتی به وقوع پیوست که مشاعرۀ عنعنوی « انار گل» در شرف وقوع بود . ایجنت های مسلح استخبارات اول به آقای محمد یار اجازۀ دخول به محفل را نداد. ولی وقتیکه نامبرده کارت دعوت را نشان داد آنها اجازه نمودند.

شهود عینی گفته اند که محمد یارسعی ورزید تا در دست اندازی گماشته های استخبارات که اوراق تبلیغاتی بنفع داکتر اشرف غنی احمدزی رااز عزت الله امیدوار و غلام محمد حمیدی محصلین پوهنتون کندهار و سایر فرهنگ دوستان گرفته و آنرا پاره می نمودند و در عین حال الفاظ رکیکی استعمال می نمودند، وارد مصلحت شود، که مورد لت وکوب آنها قرار گرفت. آنها سپس عصا های وی را از نزدش گرفته و تا اندازۀ لت و کوب کردند که عطا ها را بر وی شکستاندند . آقای محمد یار از هر دو پای معیوب  بوده و چشم هایش نیز به خوبی کار نمی کند . ولی این عمل نابخردانه مقامات کندهار از قبیل ( توریالی ویسا) والی،( احمد ولی کرزی) رئیس شورای ولایتی، (محمد حیدر حمیدی) شاروال و (مجید بابی) رئیس اطلاعات و کلتور و غیره قویاً ظالمانه و ناجوانمردانه بوده است.

یک داکتر در شفاخانۀ میرویس کندهار گفت که محمد یار در ناحیۀ سر، پا ها، کمر و دست ها جراحاتی برداشته که خطر ناک بنظر نمی رسد.


گفته میشود که حکام و مقامات کندهار صرف اجازه فعالیت برای مبارزۀ انتخاباتی حامد کرزی را می دهد و بس.

آقای محمد یار رئیس انجمن فرهنگی بینوا میباشد. وی به حیث یک نویسنده ، شاعر و ژورنالیست نامدار نه تنها در داخل کشور بلکه در خارج نیز شناخته شده واز محبوبیت خاصی برخودردار است.

وزارت اطلاعات و کلتور در زمینه تأسف خود را رسما طی اعلامیۀ ابراز داشته و خواستار تحقیقات از جانب حکومت شده است .

اشخاص، چهره ها و مؤسسات فرهنگی در داخل و خارج کشور تاثرات عمیق خود را اظهار داشته و این عمل غیر دموکراتیک حتی غیر انسانی مقامات محلی کندهار را شدیدأ تقبح نموده اند.

افغان رساله / افغان پوست نیز به نوبۀ خود در ضمن تقبیح نمودن این عمل تجاوز کارانه و خلاف قانون اساسی افغانستان خواستار تحقیقات عاجل، بیطرفانه و آزادانه در زمینه است و همبستگی لاینفک را با مبارز مشهور و چهرۀ فرهنگی کشور آقای محمد یار اعلام میدارد.