کور / اسلامي / مرض انفلونزای خوک

مرض انفلونزای خوک

 


اګر انسان به ماحول خود تعمق کند، دفاتر از معرفت ومعجزات  کردګار را خواهد دید. بلی یکی ازین معجزات  قرآن کریم و به حق بودن دین مبین اسلام هم این است که  یک  هزار و چهارصد   سال قبل بشریت را به  خطرات ناشي از استفاده از گوشت خوك برای انسان ها  با تفصیل  و دقت خاص خویش بیان داشته ومیفرماید :


إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَیْكُمُ الْمَیْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنْزِیرِ
» خداوند متعال، تنها (خوردن) مردار ، خون و گوشت خوك و آنچه را كه به هنگام سربریدن نام غیرخدا بر آن ګرفته   شده – حرام كرده است.«
قرآن عظیم الشان که کتاب  رهنما  واصول  اساسی  زندګی مسلمانان  بشمار میرود در اضافتر از 700 آيه  به علم  اشاره  نموده و مسلمانان را به تفكر و تعمق در پديده هاي طبيعت دعوت نموده است.  در حدود 750 آيه به خدا شناسي از راه علوم طبـيعي  تماس ګرفته ودر جنب آن از انسان دعوت بعمل  آورده است تا در عرصه ها وعلو م  مختلف واز جمله به علوم طبی  دعوت  بعمل  می آورد ومیفر ماید  :


«فلينظر الانسان مم خلق» : پس انسان كه از چه چيزي خلق شده است .


«افلا ينظرون الي الابل كيف خلقت» : آيا به شتر نمي بـیـنـد  كه چگونه آفريده شده است؟


«فلينظر الانسان الي طعامه » : پس انسان به غذاي خويش  توجه نماید .


در آیات متذکره پر وردګار ما برای بندګان خویش میفرماید که به  خود وماحول خود به اندیشد ودر آن  تعمق وتفکر کنید ، تفکر وتعمق در مورد خلقت خود ، در مورد  خلقت  سایر مخلوقات وتعمق وتفکر در مورد اشیاء وغذای که صرف مینماید ،   باید در مورد  آن توجه کند .


قرآن كریم، انواع غذا ها را كه برای جسم و روح انسان مفید بوده و ذائقه‌ی او را نیز ارضاء كرده – حلال شمرده است، و از طرفی دیګر انسان را از خوردن غذاهای مضر و پلید نهی میـ‌كند.


ممنوعیت از غذاهای غیر صحی  و تنفرآمیز یكی از خدمات دين مقدم اسلامی و دین الهی برای بشریت است، زیرا در شرایطی كه میكروب های مضر و ویروس ها  كشف نشده بود ، سیانس وتکنولوژی  هم چندان پیشرفت نکرده  بود دین مقدس اسلام  اثرات غذاهای پلید  را در بوجود آوردن امراض  ګونان  برای بشریت و پیروان خویش چارده صد سال  قبل  واضح وروشن  ساخته بود. اګر به دیده حق و عدالت نګاه و تعمق نمایم این یکی از معجزات علمی قرآن است که ګوشت خوک را که در قرآن عظیم الشان  بنام   ( لحم خنزیر  ) یاد شده است ، در جمله مواد  حرام قرار داده. حکمت و قبول حرام و حلال برای مسلمان همانا  صراحت نص شرعی است.


دین  مقدس اسلام قبل ازینکه  انسانها ی امروزی  به مریضی های  ګوشت خنزیر  پای ببرد ، آنرا یکهزاروچارصد سال قبل حرام و ممنوع اعلام كرد .  که مسلما  این خدمت بزرگی در جهت سلامتی انسان‌ها است.




قوانین و دساتیر كلى دين مقدس  اسلام  در مورد خوراکه باب :



دين مقدس اسلام درمورد  مصرف  خوردنی ها  قانون وپرنسیب  واضح وروشنی را  برای پیروان  خویش وضع نموده که جزﺋیات  این فورمول در (  آيه :۱۶۷  سوره بقره  )  با دقت  وخصوصیت خاص ،  تعريف  وتشريح گرديده است. 



خداوند  پاک  ميفرمايد :   (  يا ايها  الناس كلو مما فى الارض حلالآ طيبٱ  ولا تتبعوا خطوات الشيطان  انه لكم عدو مبين ) (  اى مردم از آنچه  كه بر روى  زمين  پاكيزه  وبى زيان  است  بخوريد واستفاده كنيد ، چيز هايكه  براى شما  حلال  ميباشد ولى  بايد  اگاه باشيد  كه از نقشه هاى  شيطان پيروى  نكنيد چون شيطان  دشمن آشكارا شما است .



همچنان  در آیات (   ۱۷۲  و۱۷۳ سوره بقره ) این فورمول به شرح بیشتری  توضیح و فورمولبندى  گرديده است: (  يا ايها  الذين آمنو ا كلوا من طيبات ما رزقناكم  واشكر و  الله  إن كنتم اياه تعبدون .
 إنما حرم عليكم الميتة  والدم  ولحم الخنزير وما اهل  به  لغير الله فمن اضطر غير باغ ولا عاد فلا إثم  عليه إن الله غفو رحيم )    (  اى كسانى  كه (  به خداوند ودين اسلام )  ايمان داريد  از نعمتهاى پاكيزه وبى ضررى  كه آنها را  روزى وطعام شما  قرار داده ايم  بخوريد  واستفاده  نماﺋيد . اگر  واقعٱ به خدا  ايمان  داريد ( در مقابل  اين كرم  وبخششى كه در حق  شما انجام  داده است  )   او  را سپاس وستايش كنيد.


محرمات كه در آيه مباركه بدان اشاره شده  عبارتند از : 



۱-  مردار ( نجس )  ،  ۲-   خون ، ۳-   گوشت خوك ، ۴-  وگوشت هاى حيوانات كه براى بتها  قربانى شده  باشد.



يــــــادداشت :



اين چهار نوع  خوراک ها بحیث حرام دايمى معرفی شده است.  ولی با  آنهم پروردګار با  عظمت میفرماید : اګر  انسان نا چار شود وخوراك حلال را نتوانست  بدست  آورد . پس خوردن حرام ها به دوشرط برايش حلال است .


 
اول : 
(  فمن اضطر )  ( زمانيكه انسان ناچار شود وخوراك حلال  را نتواند  به دست اورد .)  نبايد استفاده از حرام  به خاطر  پيروى از  تمايلات نفسانى  باشد.


دوم :
(  غير باغ )     نبايد  خوردن واستفاده  از آن  از اندازه ومقدار  ضرورت تجاوز كند .


تفصیل محرمات مواد خوراکه  در آیه ذيل یکبار دیګر به تفصیل بیان میګردد وپروردګار با عظمت ما میفرماید :   ( حرمتة عليكم الميتة والدم ولحم  الخنزير  وما آهل  لغير الله  به  والمنخنقة والموقوذة  والمتردية  والنطيحة  وما اكل  السبع إلا  ما ذ كيتم  وما ذبح على النصب )


(  آنچه بر شما  حرام  مى باشد  عبارتند از :
  ۱-   مردار
    ۲-   خون ۳-   گوشت خوك   ۴-  آنچه به جاى نام خدا  به نام كسى ديگرى  سر بريده  مى شود. ۵-  حيوانى  كه در اثر  خفه شدن  مى ميرد.  ۶-  حيوانى كه در اثر  ضربه  سنگن وبوسيله  چيز هايى  كه لبه  تيز ندارد به هلاكت ميرسند.  ۷-  حيوانى كه در اثر پرت شدن از بالا به پاﺋين –  كشته شود. 
   ۸- حيوانى كه با ضربه حيوان ديگر  جان خود را از دست  مى دهد.۹- حيوانى كه به وسيله  حيوان درنده اى ) مانند  گرگ (  كشته ميشود .اما  حيوانى  كه در اثر  ضربه  يا خفه شدن  ويا پرت  گرديدن  هنوز  نه مرده ونيمه  جان  باشند آنها  را سر بریدن و حلال کردن –  حلال اند. 
 -۱۰ –  حيوانى كه به خاطر   رضايت  بتها  وبراى آنها  قر بانى  مى شود – خوردن آن نیز حرام است. ). 


حکمت حرام بودن  گوشت  خوك :



 خوك يكی از جمله  حيوانات پستاندار است كه در خشكه و چتلی زندگي مي كند. از نظر اسلام ، وبر اساس حکم صریح  قرآن  نام اين حيوان در فهرست حیوانات قرار دارد که هر نوع استفاده غذای از آن ممنوع  وحرام  قرارداده شده است  .


  خداوند پاک میفرماید :  « انما حرم عليكم الميته و الدم و لحم الخنزير و … » : خداوند تنها گوشت مردار و خون و گوشت خوك و … را حرام كرده است .


خوک و سگ دو حیوان نجس العین اند که تمام اجزاء بدنشان حتی مو و ناخن که جان ندارد نجس است و ذبح شان لغو است.  یعنی به هیچ وجه قابل تطهیر نیستند و خوردن شان حرام و گناه کبیره است.


در حدیث پیامبر اسلام آمده که اګر به ظرف و کاسه سګ و خوګ تماس بګیرد آن ظرف و کاسه را باید هفت مرتبه شست و تأکید کرده که آخرین اش – مطابق به امکانات همان وقت – شستن به خاک است( و آخرها بتراب).


علت تأكيد دین اسلام  بر اين مطلب به خاطر خطرات جسمي و روحي مصرف گوشت خوك و نيز آلودگي جامعه بشري به آن است .


دین اسلام مانند ادامه دهنده ادیان الهی به عنعنات نیک و پسندیده پیامبران الهی قبلی نیز به صورت معتدل و نیک ادامه داده. دین اسلام با ادیان دست نخورده الهی که قبلا ظهور کرده در مخالف نیست.


 خوردن گوشت خوك  در دین یهودی  نيز ممنوع است و يكي از غذاهاي حرام در شريعت موسي  علیه السلام  نيز است ولی به تآ سف باید ګفت  که  متأسفانه هنوز مصرف گوشت خوك در برخي نقاط  دنیا مروج ومعمول میباشد.


 


خوك حتي نزد اروپائيان كه بيش تر گوشت آن را مي خورند ، سمبل بي غيرتي و فاقد غيرت ناموسي  میباشد.   اگر به چشم  خوك نظر به اندازيم  بى غيرتى خوك را بوضاحت  تام در خواهيم يافت. ( لطفٱ  به چشم هاى  آن  نظر  به اندازيد. )  خوک همیشه  جفت خویش را در اختیار خوک های دیګری  نر قرار میدهد. این صفت در ګوشتش  تآ ثیراتی دارد. میګویند  کسانیکه  ګوشت خوک را میخورند  همان اخلاق خوک را  پیدا میکنند و  باعث ضعف  غيرت  وبى  تفاوتى  در برابر  تجاوز  به زنان  محرم شده میتواند.



علاوه بر اين  استفاده  از ګوشت  خوک   که ضررهاي رواني و اخلاقي دارد  گوشت خوك موجب وسبب  امراض دیګری هم میګردد . این امراض  عبارتند : 


۱- اسهال خوني : در گوشت خوك  انگل هايي به  نام    بالانتن ديوم  زندگي مي كنند كه از اهم منابع انتشار اين بيماري در سرتاسر جهان است .


۲- انتاميب هيستوليتك : كه انسان را به اسهال آميبي مبتلا مي سازد و خوك نقش ناقل اين ميكروب به انسان را ايفا مي كند .


۳-  بيماري باد سرخ : نوعي بيماري است كه خوك به آن مبتلا مي شود و به گروه خاصي از انسان ها ، از قبيل قصاب ها و دباغ ها انتقال مي يابد. این مرض در انسان به صورت لكه هاي سرخ و دردناك ، تؤام با سوزش شديد روي جلد ظاهر مي ګردد. 


۴-  تصلب شرائين : ميزان چربي و اسيداوريك در گوشت خوك بسيار زياد است و خوردن آن ، نقش مهمي در تصلب شرائين در انسان دارد.


ناگفته نبايد گذاشت كه گوشت خوك   مخالف  ذوق وطبع سليم انسان  بوده ، چون  غذاى خود  خوك از كثافت ونجاسات   ميباشد. اگر دقت  بعمل آورده باشيد – خوك از خوردن کثافت وحتى از خوردن  کثافت خود  هم ابا نمى ورزد. 
بنآ بدن خوك  محلی خوب ومناسبی برای تولید وتکثر انواع ميكروب ها و ویروس ها ست .


  امراض که  تنها به علت خوردن گوشت خوك در انسان به وجود مي آيند ، عبارتند از :


۱- كرم كدو : طول كرم كدو 2تا 3 سانتي متر است و در عضلات و مغز خوك وجود دارد كه انسان با خوردن گوشت و يا مغز خوك به آن مبتلا مي شود . از عوارض اين بيماري ، نارسايي هايي در دستگاه گوارش است . مرض لادرري از همين كرم كدو به انسان منتقل مي شود .


۲- تري شينوز : طول كرم تري شينوز 3 تا 5 ميلي متر است . اين كرم از طريق خوردن گوشت خام يا نيم پز وارد بدن مي شود و ضمن ايجاد جوش هاي پوستي، در عضلات انسان تخم گذاري مي كند كه باعث درد شديد عضلات ، سختي نفس، ناتواني هنگام سخن گفتن و جويدن، و گاهي فلج عضلات تنفسي مي شود. كرم ترشين در طول يك ماه ، پانزده هزار تخم مي گذارد. در يك كيلو گوشت خوك ممكن است 400 ميليون نوزاد كرم وجود داشته باشد. اين كرم اتولين بار در سال 1835 ميلادي، توسط يك دانشمند انگليسي به نام پاژت كشف شد.


تري شينوز مي تواند به قلب نفوذ كند و باعث سكته هاي قلبي شود. پختن گوشت هم اين كرم را نابود نمي كند .


 3- بوتوليسم : گوشت خوك ثقيل الهضم است و معده را به زحمت مي اندازد و باعث بوتوليسم مي شوند .


سازمان صحی جهان هشدار میدهد که افغانستان با خطرگسترده انفلونزا خوکی روبرو است.


افغانستان ومرض انفلونزای خوک:


وزارت صحت عامه افغانستان میگوید که این وزارت تدابیر شدید وقوی  را  برای مصؤن بودن مردم افغانستان از انفلونزای خوکی آماده وروی دست ګرفته اند ..


وزارت صحت عامه  تعدادی زیادی از مراکز  معلوماتی  را در سرتاسر کشور تأسیس نموده است.
دولت   افغانستان به تآ ييد  از جلسه مسؤلان کشور های عربی غرض جلوګیری از انتشار مرض انفلونزا خوکی اشخاص را که با لاتر  از سن ۶۵  وپاینتر از سن ۱۲ دارند ، همچنان زنان که حمل دارند – امسال  از رفتن به حج بیت الله  شریف  منع نموده اند .
ویروس مرض خوکی  بسیار سریع وفعال میباشد ومی تواند که از طریق هــوا داخل سیستم تنفسی انسان ها گردد.


علایم  ونشانه هایی آنفلوانزای خوکی ؟


 سابقه‌ی آنفلوانزای خوکی:


علما ء  و محققین بدین باور اند که برای اولین بار  این مریضی در جهان، در سال های  ۱۹۱۸ و ۱۹۱۹   شیوع یافت . واین زمانی بود که  دنیا درگیر جنگ جهانی اول بود.  علایم  اولی این مرض در آن زمان  ابتدا در اسپانیا دیده شد، بعدآ به  آمریکا نیز سرایت کرد ومطابق آمار نشر شده در آن زمان به تعداد  ۵۰۰ نفر  به اثر این مریضی جان باختن.


ولی  دور جدید شیوع آنفلوانزای خوکی در جهان، در ماه یونی ۲۰۰۹  از قاره‌ی آمریکا آغاز شد که عمدتاَ به موارد  از ابتلا به این مرض در ایالات متحده و مکزیک برمی‌گشت.


 ولی امروز خطر این مریضی سرتاسر  جهان را به  شدت تهدید نموده و  انتشار می یابد .


“آنفلوانزای خوکی” یک مرض  کاملا ساده و رایج دستگاه تنفسی است. آنفلوانزا در خوک​ها نیز همان قدر رایج است که در انسان​ها. این  مریضی  به آسانی و سرعت از خوګ به انسان ها و در بین انسان ها سرایت می​کند .


 


برعلاوه دیګر چیزیکه  ویروس کنونی را تبدیل به یک ویروس  خطرناک کرده است این است که ویروس خوکی  مانند تمام ویروس​های دیگر خود را تغییر می​دهد. اگر خوک​های مبتلا به آنفلوانزای خوکی همزمان به آنفلوانزای انسانی یا پرندگان نیز مبتلا باشند، این ویروس​ها می​توانند در بدن حیوان   ژن​های  خود را تعویض کنند. بدین ترتیب نوعی جدید از ویروس به وجود می​آید که هم  ژن​های  انسان و هم    ژن​های  حیوان را در خود دارد. این همان اتفاقی است که ظاهرا در مورد ویروس کنونی افتاده است.


 


ویروس جدید یکی از انواع H1N1 است. N و H مخفف واژه​های ” Neuraminidase” و  “Hämagglutinin ” و نام دو قشاء سلولی ویروس هستند. در مجموع ۱۶ گونه از “Hämagglutinin ” و ۹ زیرمجموعه از ” Neuraminidase” وجود دارند که می​توانند ترکیب​های مختلفی با هم تشکیل دهند. گونه​های “A H1N1” ویروس آنفلوانزا برای نخستین بار در سال ۱۹۳۰ میلادی قرنطین  شدند.


 


راه​های انتشار ویروس آنفلوانزای خوکی:


 


ویروس آنفلوانزای خوکی می​تواند به طور مستقیم از خوک به انسان یا برعکس منتقل شوند. در موارد زیاد سرایت​های تا کنونی به طور مستقیم از خوک به انسان بوده‌اند. بر اساس اخبار منتشر شده، انتقال این مرض  از انسان به انسان ن نیز دقیقا شبیه سرایت​های سرماخوردگی معمولی، از راه قطرات بزاق به عنوان مثال در هنگام عطسه و سرفه صورت می​گیرد.


 علایم اولی این مرض: 


علایم اولی  این مرض مانند ن نشانه​های یک سرماخورگی ساده است: تب، احساس خستگی، بی​اشتهایی و سرفه. برخی بیماران همچنین آب​ریزش بینی، گلودرد و حالت تهوع نیز دارند. اسهال همزمان با تهوع در آنفلوانزای خوکی شدیدتر از انواع دیگر سرماخوردگی است. ازانجاییکه تشابهات بین علایم امراض ګوناګون وجود دارد حین احساس همچو علایم جهت تثبت و دیاګنوز بهتر است به مرکز صحی و داکتر مراجعه شود.


برای جلوګیری و حد اقل ساخت سرایت از مرض خوکی  چه باید کر د:


در حدیث پیامبر  اسلام  آمده است که  ( نظافت از ایمان است ) بنا بر این کسی که نظافت را رعایت نکند ایمانش کامل نیست . بهترین  راه برای جلوګیری  از مرض خوکی تطبیق هدایت  پیامبر اسلام  که باید نظافت با دقت خاصش مراعت  شود .


نظافت دارای انواع زیادی است مانند نظافت لباس منزل و شهر و محل سکونت و … که هر کدام دارای احکام خاصی خود میباشند.


-اجتناب از تماس نزدیک با شخص که به این مرض مبتلا شده است .( حداقل فاصله توصیه شده یک متر است.)
پوشاندن دهان و بینی در زمان تماس با مریض مبتلا ء .


-شستشن  هر دو دست بطور منظم  با آب وصابون پس از تماس با  فرد مصاب و یا افراد مشکوک به ابتلا.
– بهبود شرایط محیطی و تهویه هوا خصوصأ در اتاق محل نگهداری  مریض .
–   رعایت دقیق هدایات ودستورات صحی ورعایت دستور عمل های دوکتوران و مراجع صحی  .


توصیه سازمان جهانی صحت در صورت ابتلا به این مرض


 – درخانه بمانید!
  – استراحت طولانی کنید!


   – مصرف مایعات  بدن را بالا ببرید!


   ! را فراموش نکنید  – پوشاندن دهان و بینی خصوصأ هنگام سرفه و عطسه
– شستشوی مرتب دستها با آب و صابون!
-آگاه کردن افراد خانواده و فامیل از مریضی  خود!


مراجعه به داکتر ومراکز صحی در صورت شدت گرفتن علائم ؛ مانند نفس تنګی ، ضعف و خستگی


 ، سردردی و سرگیجه شدید، استفراغ و تهوع غیر قابل کنترل.


 


تدابیر  کلیسا برای مقابله مرض  خوکی


 


پیروان کلیسا بخاطر جلوگیری از شیوع آنفلوانزای خوکی بنوبه خویش تدابیری  را اتخاذ نموده ، از جمله این تدابیر  ویلیامز، اسقف اعظم کلیسای برای عبادت کنندګان کلیسا توصیه  نموده است  که حین مراجعه به  کلیسا ،نباید از یک   جام  آب  بنوشند، کشیش ها باید نان را در داخل جام  آب  فروبرده و بعد آن را در دهان مردم بگذارند.


توصیه های اسقف اعظم کلیسای انگلستان برای جلوگیری از پخش شدن ویروس آنفلوانزای خوکی، به دنبال تصمیمات مشابهی توسط کلیساهای دیگر در انګلستان  و در سراسر جهان صورت می گیرد.


فاعتبروا یا اولی الابصار.


نام مقاله : مرض انفلونزای خوک


تتبع ونگارش :  امین الدین «  سعیدی – سعید افغانی»


مـدیـر مرکز مطالعات ستراتیژیکی افغان و


مسؤل مرکز فرهنگی دحق لاره  – جرمنی


ادرس  ارتباطي : بريښنا ليک :


saidafghani@hotmail.com