کور / بېلابيلي لیکني - پخوانۍ / چرا افغانستان برای غربیان مهم است؟

چرا افغانستان برای غربیان مهم است؟

گرچه دنیای امروزی دلایل بیشماری در مورد اهداف حضور نظامی غربیان در افغانستان مطرح کرده اند ولی با اینهمه هنوز هم هدف و مرام اصلی این دخالت را امریکا و متحدین غربی اش نه تنها از جهانیان بلکه از مردم خویش نیز پنهان و بشکل مرموز نګهداشته اند.


 خواستم به نوبۀ خویش یکی از اهداف حضور نظامی امریکا و متحدین اش را در افغانستان به تحلیل در آورم. افغانستان کشور بسا مهم از نظر جیوپالیتیک ویا موقعیت جغرافیایي ـ سیاسی بوده و متوصل به کشور های شرق میانه که غنی از نفت و ګاز طبیعی اند میباشد . با وجود آنکه افغانستان خود هم دارای معادن نفت میباشد ولی این معادن در مقایسه با ممالک همجوار همچو ایران و ترکمنستان که هر یک به نوبه،  دومین و سومین تهیه کننده ګاز طبیعی برای جهان تلقی میشوند بسیار اندک بوده و البته قابل یاد آوریست که روسیه درین باب مقام نخست را دارا میباشد.
 
از جمله این کشورها اخیرأ ترکمنستان از نظر تهیه کننده ګاز طبیعی در منطقه اهمیت خاص را کسب نموده است زیرا که یګانه راهی که بتوان از ګاز طبیعی این کشور استفاده نمود ایجاد پایپ لاین خواهد بود که این نکته با ارزشترین نکته در شرایط امروزی در منطقه میباشد.
 
تا سالهای ۱۹۹۱ چون این کشور یک بخش از اتحاد جماهر شوروی بود فلهذا ګاز طبیعی آن صرف از طریق پایپ های شوروی به طرف شمال انتقال داده میشد .


 حالا روسیه پلان یک پایپ لاین جدید را به طرف شمال دارد و همزمان کشور چین نیز میخواهد پایپ لاینی دیګری را به طرف شرق بکشاند در حالیکه امریکا در صدد ګشایش چندین راه صدور نفت و ګاز میباشد.


نکته ایی که امریکا به آن از سالیان متمادی پافشاری میکند این است که این پایپ لاین باید از ترکمنستان به سوی جنوب از طریق افغانستان انتقال داده شود که البته پایپ لاین مذکور این مسیر را از ترکمنستان به افغانستان، از افغانستان به پاکستان، و از پاکستان به کشور هندوستان طی خواهد کرد.


از جانب دیګر ایران در پلان بکار انداختن پایپ لاین ګاز بطرف شرق به پاکستان و از انجا به هندوستان میباشد که این خود نشانه اشکار مداخله ایران در شرایط امروزی افغانستان نیز میباشد.


این پلان ها باعث شده است که یک بازی خونین را در منطقه بوجود بیاید تا در جریان آن هریک در تلاش برنده شدن باشد .


چون در اکثریت حالات، بدست اوردن هستی های بیګانه نیاز به کار انداختن نیروی نظامی و اشغال های نامشروع  دارد بنابرین امریکا و متحدین غربی اش در تلاش هستند تا در اطراف هستی های طبیعی بعضی کشور های اسیایی حاکمیت و پایګاهی نظامی خویش را به نام این و آن مستقر ساخته و با خاطر آسوده آن را به غارت ببرند در حالیکه کشور های مخالف آن همچو روسیه، چین، و ایران از هر ګونه مداخله و مزاحمت در مقابل این هجوم غربیها کار میګیرند تا نګذارد ایشان بتوانند این سفر را به منزل مقصود برسانند.


این است نکته اساسی که باعث بوجود آوردن یک بازی خونین در منطقه ګردیده که تا حال جان ده ها هزار تن را باخود برده و خداوند (ج) میداند که انجام اش چی خواهد بود.


متاسفانه که افغانستان بنابر موقعیت ستراتیژیک خویش میدان این بازی خونین قرار ګرفته است و از سالیان متمادی در این اتش که از جانب این غارتګران بین المللی روشن شده است میسوزد و ملل متباقی از ترس جان خویش این فاجعه انسانی را خاموشانه تماشا میکنند.


واشنګټن ـ ایالات متحده امریکا