کور / اسلامي / نشست پی هم عالمان دینی وامیدواری ها برای برقراری صلح در کشور

نشست پی هم عالمان دینی وامیدواری ها برای برقراری صلح در کشور

نويسنده:  مصطفی شیرزاد

قرار است نماینده گان بیش از 50 کشور جهان اسلام به روز های سه وچهارشنبه هفته پیشرو برای دو روز در شهر های جده ومکه عربستان سعودی، در باره صلح وجنگ جاری در افغانستان گفتگو کنند. رسانه های عربی هم گزارش داده اند که در نشست عالمان دینی، هراس افگنی وتندروی خشونت بار را به تمام شیوه آن بربنیاد اصول اسلامی محکوم خواهند کرد. اما شورای عالی صلح افغانستان میگوید که در این نشست عالمان دینی یک هئیت 30 نفری از افغانستان اشتراک خواهد کرد. این درحالیست که در ماه ثور سال جاری هم یک نشست سه جانبه عالمان دینی افغانستان، پاکستان واندونیزیا در شهر بوگور اندونیزیا برگزار گردیده بود، دراین نشست روی خشونت ها وافراط گرایی های که تحت نام اسلام در کشورهای اسلامی خصوصن افغانستان صورت میگرد به بحث گرفته شده بود. وهمه عالمان دینی با یک صدا خشونت های برخواسته از افراطیت دینی در افغانستان را محکوم کردند. و در آن نشست عالمان دینی این سه کشور در یک اعلامیه مشترک شان از تلاش های حکومت وحدت ملی برای تامین صلح در افغانستان پشتبانی کرده وخشونت در دین مبین اسلام را حرام ومردود دانسته اند. این عالمان دینی همچنان در اعلامیه مشترک شان از گروه طالبان خواسته بود که جنگ در افغانستان را خاتمه داده وبه فراخوان صلح خواهی حکومت پاسخ مثبت بدهد. نشست صلح عالمان افغانستان، پاکستان واندونیزیا، یک نشست مقدماتی خوب برای نشست عربستان سعودی است. پس از این همه تلاش برای برقرای صلح حکومت افغانستان، امیدواری ها براین است که گروه طالبان در نهایت تحت فشارهای اجتماعی سیاسی ونظامی قرار گرفته مجبور میشوند به گفتگوهای صلح با دولت افغانستان حاضر شوند. زایر در دنیا هیچ جنگی را تاهنوز ما شاهد نیستیم که از راه نظامی حل شده باشد. بلکه یگانه راه حل جنگ ها همیشه از طریق مذاکره بوده است. پس از این نشست به تاریخ 14 ماه جوزا سال جاری نزدیک به دو هزار تن از عالمان دینی طی نشست در کابل فتوای ناروا بودن جنگ در افغانستان را صادر کردند.

در حالیکه خواست ها برای صلح با طالبان در سطح ملی وبین الملی با گذشت هر روز بیشتروبیشتر شده میرود، شواری عالی صلح افغانستان گفته است که نشست علمای اسلامی در عربستان سعودی هم سرنوشت ساز خواهد بود. این نشست علمای جهان اسلام به کمک همکاری های کشورهای اسلامی، عربستان سعودی وشورای عالی صلح افغانستان برگزار میشود. پیش از این هم عربستان سعودی اعلام کرده بود که از روند صلح افغانستان حمایت قاطع میکند.

اخیراً تلاش ها برای برقراری صلح در افغانستان بیشتر شده چندی پیش هم نشستی در باره صلح افغانستان در تاشکند پایتخت اوزبیکستان برگزار گردیده بود.ودر این نشست بیش از 23 کشور جهان اشتراک داشتند. گفتنیست که حکومت افغانستان سال گذشته در دومین نشستِ پروسه کابل پشنهاد صلح با طالبان را ارائه کرد. اما این گروه پاسخ مشخص در باره این پشنهاد نداده وعملیات های خویش را دوباره در مقابله با نیروهای امنیتی ودفاعی کوشر آغاز کردند. ورییس جمهور محمد اشرف غنی هم همواره به تامین صلح در کشور تاکید ورزیده گفته است که دراین راستا هیچ مانع در مسیر رسیدن به صلح را نمبیند. پیش ازاین هم اکثر کشور های جهان ومنطقه بشمول پاکستان همیشه متهم به حمایت طالبان است، از طرح صلح حکومت افغانستان حمایت کرده است. ناگفته نباید گذاشت که در اواخر سال 1395 در باره موضوع صلح افغانستان نشست گروه بین الملی تماس در عربستان سعودی برگزار شده بود. محوری اصلی گفتگوی ها در بیستمین نشست این گروه، در باره امنیت افغانستان ودور نمای ثبات در این کشور بود. که در آن با تاکید برحمایت از براقرای ثبات وامنیت ومصالحه ملی در افغانستان پایان یافت. ودفتر رسانه های ریاست جمهوری هم طی اعلامیه ای گفته بود که موقف واحد عالمان دینی جهان اسلام در مورد جنگ افغانستان، مشروعیت جنگ را زیر سورال میبرد. این در حالیست که دوهفته قبل شیخ عبدالرحمن السدیس، امام مسجد الحرام مکه مکرمه، قربانی تمام انفجارها، بمبارمان ها، وحملات انتحاری در افغانستان را مردم عام گفته بود.

محمد اشرف غنی رییس جمهور فغانستان، روز شنبه هفته گذشته در نشستی در کابل گفته است که حکومت افغانستان به خواست صلح خواهی علمای دینی ومردم پاسخ مثبت داده وحالا گروه مسلح طالبان با مردم وعلمای دینی افغانستان وجهان روبرو هستند. وهمچنان رییس جمهور غنی درهجدهمین نشست سازمان همکاری های شنگهای که در شهر چنگداو چین برگزار شده بود از حمایت همکاران منطقه ای و بین الملی خود در راستای ساختن یک افغانستان عاری از جنگ وثبات دایمی یاد آوری کرده افزود که ما شاهد یک اجماع منطقه ای در راستای ضرورت باثبات ومتصل با کشورهای دیگر هستیم.