کور / تازه خبرونه / مظاهرات شمارى از مردم عليه مهاجرين تخار به پايان رسيد

مظاهرات شمارى از مردم عليه مهاجرين تخار به پايان رسيد

تالقان آژانس خبرى پژواک، ١٢ سنبله


محاصره مهاجرين عودت کننده در ولسوالى خواجه بهاوالدين ولايت تخار و مظاهرات شمارى از مردم محل عليه آنها به پايان رسيد.
اين مطلب  را عبدالجبار شولگرى يکتن از وکلاى ولسى جرگه که روز گذشته در ترکيب هيئتى  از جانب رياست جمهورى به هدف حل قضيه به تخار رفته، اعلان داشت.
صد ها تن  ( مربوط قوم ازبک) طى چند روز اخير در ولسوالى خواجه بهاوالدين مظاهره نموده و خواستار خروج خانواده هاى شدند که مربوط قوم پشتون بوده و اخيراً از پاکستان برگشته  و در يک قلعه که قبلاً زندان بود، به سر ميبرند.
مظاهره کننده گان ادعا دارند که زمينهاى شان در زمان سلطنت محمد ظاهر شاه براى مهاجرين عودت کننده به طور غير قانونى توزيع گرديده و مهاجرين حق سکونت در آنجا را ندارند.
اما مهاجرين که   شمار آنها به ٩٠ خانواده ميرسد و از دو هفته بدينسو به تخار برگشته اند، مدعى اند که از زمينها قباله شرعى دارند ولى بعد از آنکه در وقت جنگهاى دهۀ ١٣٦٠ به پاکستان مهاجر شدند ؛ زمينها از سوى برخى مردم غصب گرديدو حالا که برگشته اند ، اجازۀ سکونت براى شان داده نمى شود.
عبدالجبار شولگرىکه شامل هيئت متشکل از وحيدالله سباوون وزير مشاور در امور اقوام وقبايل، نماينده گان لوى څارنوالى،وزارت زراعت و ادارۀ مستقل ارگانهاى محلى  است، به آژانس خبرى پژواک گفت که با طرفين متخاصم ، موسفيدان و قوماندانهاى محلى  صحبت نموده وآنها را قناعت داده اند که مشکل را به زودى حل نمايند.
وى ميگويد که با مهاجرين در داخل قلعه ، نيز صحبت نموده و زمينۀ رفتن آنها را به هرجاى که خواسته باشند ، مساعد ساخته ، اما مهاجرين همين قلعه را مناسب و مصوون ميدانند.
شولگرى اظهار داشت که قرار مشاهدۀ اسناد دوطرف ، اسناد و قبالۀ مهاجرين قانونى است و حق شان است در زمينهاى که قبلاً غصب شده، مسکن بگزينند.
موصوف علاوه کرد که شمارى از قوماندانهاى محلى زمينهاى مهاجرين را  بعد از سقوط رژيم نجيب الله (در وقت حکومت مجاهدين) به مردم فروخته بودند.
وى از ذکر نام قوماندانها خوددارى نموده، تصريح کرد که همان قوماندانها با استفاده از فرصت ميخواهند مردم را تحريک کرده  و خود را از ادعاى غصب زمين که به آن متهم اند، بيرون نگهدارند.
اين وکيل ولسى جرگه ادعاى  را  که گويا مهاجرين، مسلح و  وابسته به مخالفين دولت اند، رد کرد.
مولوى لطف الله عزيزى رئيس شوراى ولايتى تخار اخيراً ادعا داشت که مهاجرين سلاح دارند و ميخواهند اوضاع را به نفع مخالفين دولت، تغيير بدهند.
احمد شريف يکتن از نماينده گان مهاجرين گفت: (( هيئت اوضاع را بررسى کرده، اما جاى مناسب تر از اينجا براى ما وجود ندارد؛ اگر جاى ديگر برويم زنده گى ما به خطر خواهد افتيد.))
وى افزود: (( مااز هيئت دولت ميخواهيم که قضيه را جداً پيگيرى نموده و حق را به حقدار بسپارد.))
نامبرده ميگويد که دولت در قدم اول بايد زمينها را از تصرف غاصبين بيرون نموده و به مهاجرين بسپارد و بعداً زمينه اسکان را توام با امنيت مساعد سازد.
اين مهاجر اظهار داشت که حالا نسبتاً وضع خوب شده و برخى مردم، از بيرون براى شان آب و غذا مى آورند و مخالفين آنقدر مانع نمى شوند.
مظاهره کننده گان در چند روز اخي، مانع بردن مواد خوراکى و آب از بيرون به داخل قلعه شده  و کسانى را که غذا ميبردند، لت و کوب ميکردند.
حاجى غلام سرور   نماينده ديگر  مهاجرين گفته بود که مظاهره کننده گان مانع انتقال غذا به داخل قلعه ميشوند؛ از همين جهت شمارى از اطفال شان مريض بوده و اگر کمک نشود، امکان دارد که برخى اطفال جان بدهند.
حاجى نور الله يکتن از کسانى که با موجوديت مهاجرين عودت کننده در تخار مخالف است، گفت که  منتظر تحقيقات و فيصلۀ هيئت دولت هستند.
موصوف ابراز اميدوارى کرد که در مورد زمينها که مربوط آنهاست فيصله عادلانه شود و مهاجرين را به محل ديگر انتقال بدهند و نگذارند که طورى که مهاجرين که  در گذشته زمينهاى مردم محل را غصب کرده بود، دوباره غصب نمايند.
وى هشدار داد: (( اگر قضيه منصفانه حل نشود، به مظاهرات گسترده ترى دست خواهيم زد.))
مهاجرين ادعا ميکنند که  مظاهره کننده گان از سوى قاضى کبير مرزبان قوماندان سابق جمعيت اسلامى و عضو فعلى مشرانو جرگه تحريک ميشوند .
اما قاضى مرزبان ميگويد که اين يک جنجال بين مردم است و وى در آن، دخالت ندارد،دولت بايد در حل قضيه رسيده گى نمايد.