کور / بېلابيلي لیکني - پخوانۍ / پیام آقای فضل رحیم رحیم

پیام آقای فضل رحیم رحیم

دوستان عزیز، حضور مبارک هریک شما را با صفای از سلام و محبت فراوان خیر مقدم عرض میدارم . جای بسا سرور و مباهات است که در کشور های مختلف دنیا به همت عالی و شایسته ئی اجتماع افغانهای مهاجر ، اندیشه تکریم از نخبه گان ادب و هنر وطن ما بویژه ان پیش کسوتانی که هنوز خوشبختانه در قید حیات هستند قوت یافته است . تدویر محافل قدردانی از کار و فعالیت ادبی و هنری شخصیت های مطرح فرهنگی وطن ما بیان واقعیت عدم گستکی علایق نه ، بلکه دلبستگی ، عشق و احترام افغانهای دور از افغانستان است. که در مجالست با هریک از این فرهیخته گان ادب و هنر و یادی از انها نتنها درد استخوان سوز غربت لحظه ئی تسلا می یابد بلکه با دقت ، به فراورده های ادبی و هنری این گرانمایه گان فرهنگی کشور ما امید به زندگی و نبضی پر تپش ملتی را احساس می کنیم که در اشوب بازار از عذاب وفساد ، تحمیلی قامت بلند ش خمیدگی را نمی پذیرد . و از جانبی بهترین زمینه ئی است در راستائی دادن معلومات پیرامون اشنائی با شخصیت های هنری ، ادبی و فرهنگی کشور ما به نوجوانان و جوانان ما که بیشترین لحظات زندگی شان در دوری از افغانستان ، با فرهنگ و زبانهای متداول همین کشور های خارجی گره خورده است. بی تردید می توان گفت که بر گزاری همچون محافل خالی از مفاد نیست
به همین سلسله و مناسبت خجسته امروز ما نیز گرد هم امده ایم تا از کار ، تلاش و فعالیت ادبی و هنری محترم داکترواحد نظری ، منحیث یک دایرکتر فهیم ، یک سناریست دقیق و یک طنز پرداز ظریف که در محفل امروزی ما شخصا حضور دارند ، قدر دانی نمایم . قابل تذکر میدانم که در کشور ما دایرکتر ، سناریست و طنز نویس ، اراسته با زیور اندوخته های مسلکی و در یک کلام باسواد در این فن از شمار انگشتان یک دست ما بالا نمی روند . اقائی نظری یکی از همین شمار شا یستگان فرهنگی کشور ما محسوب می شود که در رشتهء کارگردانی سینما و تلویزیون ، تحصیلات عالیش را در کشور بلغاریا ، به پایان رسانیده مدرک معادل داکتر را بدست اورده . که بعد از پایان تحصیل و برگشت بوطن ،سال شصت و یک خورشیدی با تلاش و پیگیری گستردئی هنری و ادبی به کار های سینمائی وتلویزیونی پرداخت که در سینما کشور ما تا امروز از ان فلم ها بنام فلمهای استثنا ئی هنری نامبرده می شود . از فلم های بلند سینمائی ساخته های محترم نظری ، میتوان از ” لحظه ها” ،” ارمان” ،” گمراه ” و “هجرت ” و سریال کمیدی ” د کوندی زوی ” نامبرد .علاوه ازاین فلم های کوتاه ، مستند ، هنری ، سینمائی و تلویزیونی ” دستا سو په هیواد کی خر نشته ” دری شپئ دیوزرو یوئی شپئ حخه ” ، ” وطن پالنحی ” ،” کاغوشچی” ، “دلمر په لور” ، ” افغانستان بیله شورویانو حخه ” به همت اقائی نظری ساخته شده .
با یک دقت و توجه به ارایه ها و فراورده های ادبی و هنری محترم نظری ، در عرصه سینما در می یابیم که وی در این زمینه ها علاوه از بهره گیری از اموخته ها و اندوخته های مسلکی و علمی در ایجاد اثارش پرداخته ، از جانبی انچه ما تا به حال از وی به عنوان فلم ویا نمایشنامه دیده ایم همه امیخته با ظرافت و دقت لازم ، احساس و درک ،از میل و خواست مردم سرزمین اش است . در کار های سنیمائی که تا به حال از از داکتر واحد نظری ، روی پردهء سینما امده به وضاحت می توان دریافت که ریالیزم به عنوان ذوق بینده تجلی بهتر و بیشتر در انها داشته و به ساختار اثر ش بنا بر رهبری معقول و منطقی و مسلکی تسلط نیرومند دارد ، وسواس و دقت اقائی نظری ، به مثابه ء دایرکتر حساس و ظریف بین ، ساخته های سینمائی اش ، را مبرا از زشتی ها و ناهمواری های ساخته که بیننده را به جای سردکمی و سرگیچی برعکس با خود همراه و همگام می سازد . و بینده با راحتی می تواند لحظه به لحظه راه رسیدن به مضمون فلم را احساس نماید .
داکتر واحد نظری ، نتنها در عرصهء سینما و تلویزیون ، خوبترین و بهترین ها را ساخته بلکه در عرصهء طنز نویسی ،مجموعه های خیلی جالب و دلچسپی را تا به حال به نامهای ” اگر ندیدی باور کن ” ، ” گله راشه که ئی گوری” ، واه ،واه گل سیب و ” او دکه چطور هستی ” را به چاپ رسانیده که با توجه به عدم گستردگی ژانر طنز در رسانه های کشور ما کاری وی را می توان یک حرکت فعال ادبی در جهت رونق یابی طنز نویسی در کشور ما تلقی نمود . وقتی ادم طنز های اقائی نظری ، را می خواند بی درنگ درمی یابد که داکتر نظری از ظرافت های ژانر طنز گرفته تا همه به تاریکی ها باریکی های این هنر مسلط است . کار برد زبان طنز و انتخاب قالب های طنزی از دیگر ویژگی های است که در کار طنز نویسی اقائی نظری ، می توان یافت . افزون بر این همه از وی مقالات ، ترجمهء اثار در مورد سینما ،داستان برای اطفال ، سناریو برای فلم های کوتاه ، نمایشنامه ها ی کوتاه در مطبوعات داخل کشور و در رسانه های بیرون مرزی به نشر رسیده است .با در نظر داشت همین تجربه و درون مایه های ادبی فرهنگی که در شخصیت اقائی نظری ، موجود است مقامات رهبری جمهوری اسلامی افغانستان او را عهده دار رهبری تلویزیون ملی افغانستان ، نمودند. توان رهبری تلویزیون ملی ، هم از لحاظ مسلکی و از لحاظ فهم و تجربه شناخت و سابقه کاری در ان جا در ظرفیت رهبری محترم نظری ، وجود دارد . می خواهم به حیث یک بیننده ء تلویزیون ملی افغانستان ، پیشنهادات خود در مورد تلویزیون ملی ، احتراما به شما محترم داکتر نظری به عنوان ریس عمومی تلویزیون ملی ارایه بدارم . در عصر و زمانی که ما بسر می بریم رسانه ها و از ان جمله تلویزیون در محار کردن و استقامت دادن اذهان مردم نقش بسیار فعال دارد . با در نظر داشت همین واقعیت اگر برنامه های بیشتری برای کودکان ، نوجوانان و جوانان که بیانگر وطن دوستی ، صداقت ، اتفاق ، وحدت ملی ، اموزش ، صلح دوستی و نفرت از جنگ به این اینده سازان کشور تهیه شود بهترخواهد بود زیرا فردا از امروز اغاز می شود بخشی از مسوولیت پرورش روحیه نسلهای بعدی کشور بدوش همین رسانه ها است . لوگوی تلویزیون ملی افغانستان که ما انرا در اینجا روی صفحات تلویزیون های خود مشاهده می کنیم ( ار ، تی ، ا) است به نظر من قابل تعمق و دقت است که با نام تلویزیون ملی به هیچ وجهه مطابقت ندارد . بهتر است لوگوی تلویزیون ملی ، با زبانهای ملی کشور با اضافهء همین حروف اختصاری موجود لاتین تهیه و ترتیب شود . برای اینکه تلویزیون ملی بتواند انعکاس نشرات خود را از دیده بیننده گانش با خود داشته باشد. تلویزیون ملی می تواند با ایجاد ویب سائتی که ظرفیت نظر سنجی ها را در هر ربع سال داشته باشد و ضمنا با داشتن یک ادرس فعال ایمیل نظریات ، پیشنهادات و انتقادات بیننده گانش را دریافت نماید . به عیقدهء من موجودیت همچون ویب سائت بهتر ممد در بیشبرد کار رسانه ها واقع می گردد. من در حالیکه به کار ، تلاش و زحمات هریک از دست اندرکاران رسانه های کشورما را به دیده ئی قدر می نگرم مشکلات شانرا احساس می نمایم برای شان از تهء دل صحت ، سلامتی و موفقیت مزید از بارگاه ایزد لایزال اروز دارم . حضور فعال و تلاش همیشگی شما محترم داکتر واحد نظری در عرصه ء فرهنگی میهن ما غنیمتی است در خور ستایش ، اندوخته و تجارب تان سرمایه معنوی است پر بها . قلم تان سبز و سلامتی و موفقیت یار و یاور همیشگی تان باشد .ضمنا از انجمن افغان کلتوری بهیر در بلجیم که در ترتیب تنظیم و راه اندازی این محفل همت گماشتند ابراز قدر دانی و سپاس می نمایم .

فضل الرحیم رحیم خبرنگار ازاد