کور / بېلابيلي لیکني - پخوانۍ / پاکستان باید در مبارزه با تروریزم استراتیژی دقیق را انتخاب نماید

پاکستان باید در مبارزه با تروریزم استراتیژی دقیق را انتخاب نماید

 انفجارات خونین و بمبگذاری های که در پاکستان رخ میدهد این ایده را به اثبات میرساند که حمایت از تروریزم در منطقه به نفع هیچ کشوری نیست و این لانه های شرارت و خشونت که در دو سوی مرز افغانستان و پاکستان به وجود آمده باید با عزم و همکاری جدی دو کشور از بین برده شود.


 مردم افغانستان و پاکستان سال هاست که از اقدامات خشونت با گروه های تروریستی رنج می برند و زندگی افراد ساکن در دو سوی مرز همواره از جانب تروریستان تهدید می شود، روند تعلیم و تربیه ، بازسازی ، تجارت و پیشرفت دراین مناطق به کلی به تعطیلی کشانده شده و جوانان و نوجوانان با شیوه های مختلف به مدارس و مراکز آموزش های تروریستی جذب شوند و برای انجام عملیات تخریبی و انتحاری آماده می گردند.
دولت پاکستان که حامی اصلی تروریزم در منطقه بود حالا خودش دچار حملات و انفجارات خونین از سوی این پدیده بدنام قرار گرفته است.


 گسترش ناامنی و انجام عملیات های انتجاری و انتحاری در پاکستان خود این دیدگاه را تاَیید میکند که تروریست ها به هیچ کشور نمی توانند وفادار باقی بمانند حتی برای خود کسانیکه آن هارا بوجود آورده اند ؛ وقتی آن ها از خشونت و خونریزی تغذیه می کنند و از ناامنی نیرو می گیرند در تاریکی و عقب ماندگی زندگی می کنند، در فضای صلح ، ثبات و آرامش ادامه حیات و مبارزه برای آن ها ناممکن خواهد بود.


 دولت پاکستان برای حفظ امنیت و منافع ملی خود ناچار است که یکجا با افغانستان در محور سیاست مبارزه علیه تروریزم هماهنگ و همکار شوند و تنها با همکاری جدی و صادقانه دو کشور است که قدرت مانور گروه های دهشت افگن کاهش پیدا کرده و ضریب امنیت در هر دو کشور بالا می رود. تجربه به اثبات رسانده که سیاست های جداگانه پراگنده غیر استراتیژیک و ناهماهنگ نمی تواند راهکار موَثر و پردستاوردی برای پاکستان و افغانستان باشد و چه بسا این گونه سیاست ها به جای این که دسیسه های دشمنان را خنثی سازد، مانع اجرایی شدن سیاست های هرکدام در مقابله با تروریزم می گردند و این تعارض و ناسازگاری در سیاست ها و برنامه ها تاکنون فرصت هایی طلایی و دست نیافتنی را برای تروریستان فراهم آورده است رویکرد جدید سیاسی و منیتی پاکستان که با آغاز مذاکره با رهبران مخالف سیاسی و جابجایی مقامات سیاسی و استخباراتی رونما گردیده، این امیدواری را در پاکستان تقویت کرده که با ائتلاف روشنفکران و سیاستمداران پاکستان یک عزم ملی در راستای محو نابودی تروریزم شکل گیرد و در سایه آن امنیت سراسری بخصوص در مناطق سرحدی پاکستان و افغانستان تاَمین گردد.


ناآرامی های دره سوات که باعث قتل و آواره گی مردمان ملکی و بیچاره آن منطقه گردیده در واقع بیانگر نگرانی و ترس حلقات هراس افگن از شکل گیری همین ائتلاف می باشد.


بهترین راهکار مبارزه علیه تروریستان این است که مقامات نظامی و استخباراتی در هر دوکشور در مرحله اول زبان و اندیشه تروریستان را درک کنند و میزان انعطاف پذیری شان را به آزمون بگیرند و در مرحله دوم با زبان خودشان با آن ها وارد تعامل و گفتگو شوند، زبانی که با فکر ، اندیشه و اهداف آن ها مطابقت دارد و بهتر از هرچیزی دیگر آن را آسانتر می فهمند.


تحولات سیاسی در پاکستان و بحران امنیتی در افغانستان ایجاب می کند که رهبران و سیاستمداران هر دو کشور همسایه، بدون درنظرداشت برخی ملاحظات دیگر سیاست ها و برنامه های خودرا بر محور سیاست مبارزه با تروریزم و برچیدن لانه های آن در دو سوی مرز تمرکز سازند نه اینکه با بازی های دوگانه و اتخاذ سیاست تسلیم طلبانه نسبت به افراطیون باعث اغفال جامعه جهانی شوند سیاستی که اکنون تمام جهان آنرا درک کرده و به همین منظور امروز پاکستان تحت فشار جهان قرار گرفته است.
بااحترام

تبصره نسته

  1. ملي امنيت?

    This is insult for Afghanistan and the world, don't call it milli amniat!
    It is rather milli terrorism!