کور / راپور / ګزارش مصوبات شورای وزیران

ګزارش مصوبات شورای وزیران

مورخ 21 اسد 1387


جلسۀ نوبتي شوراي وزیران با تلاوت آيات چند از كلام الله مجيد، تحت ریاست جلالتمآب محترم حامد كرزي رئيس جمهوري اسلامي افغانستان در قصر ګلخانه ارګ ریاست جمهوری دایر ګردید.


  در ابتدا جلالتمآب رئيس جمهوري از مسافرت خويش به كشور هاي سريلانكا، هند و چين به جلسه معلومات داده فرمودند: هيئت افغانستان در پانزدهمين اجلاس سران سازمان سارك بعنوان هشتمين و جديد ترين عضو سازمان سارك اشتراك فعال داشت.


  ما ديدګاه خود را در مبارزه دسته جمعي با تروريزم بخاطر تامين ثبات و امنيت منطقه جنوب آسيا مطرح نموديم و هم در كاهش فقر، مصئونيت غذايي، انرژي، تغيرات اقليمي و توسعه روابط اقتصادي در جنوب آسيا ابراز نظر كرديم. افغانستان پروتوكول شموليت در منطقه آزاد تجارت جنوب آسيا را امضاء نمود، در حاشيه اجلاس سران سارك ملاقات هاي جداګانه با رئيس جمهوري سريلانكا، صدراعظم بوتان و پاكستان صورت ګرفت.


  در سفر رسمي دولتي به جمهوري هند كه به دعوت من موهن سنګ صدراعظم هندوستان به شهر دهلي صورت ګرفت، ملاقات هاي با رئيس جمهور، صدراعظم، معاون رئيس جمهور، وزير خارجه، رهبر حزب مخالف، رهبر حزب كانګرس و مشاور امنيت ملي هند انجام يافت.


  جمهوري هند از هيئت افغاني پذيرائي و استقبال ګرم بعمل آورد، دولت هند براي ادامه بازسازي افغانستان پرداخت مبلغ 450 مليون دالر امريكائي مساعدت جديد را اعلام كرد، آن دولت متعهد ګرديد تا يك پوهنتون مكمل و مجهز زراعتي را در افغانستان بشكل اساسي اعمار نمايد.


  دولت هند پشتيباني قاطع خود را از جمهوري اسلامي افغانستان در مبارزه با تروريزم در كنار ساير اعضاي جامعه جهاني قوياً تجديد نمود.


  همچنان رئيس جمهوري راجع به اشتراك در مراسم افتتاحيه بازي هاي المپيك 2008 در كشور چين افزودند: اين اولين بار است كه رئيس جمهور افغانستان در مراسم افتتاح بازي هاي المپيك شركت ميكند، در اين مراسم روسا و مقامات بلند پايهء بيشتر از يكصد دولت، اشتراك بهم رسانيده بودند.


  رئيس جمهوري اسلامي افغانستان از بازي كنان افغاني اشتراك كننده در رقابت ها حين رژه شان به ګرمي استقبال كرد و آنها را مورد تشويق قرار داد. ايشان در ملاقات با رئيس جمهوري چين، در مورد همكاري مشترك در امر مبارزه با تروريزم و ګسترش همكاري هاي اقتصادي بحث و تبادل نظر نموده و نيز در مورد اتصال افغانستان و چين از طريق راه واخان مذاكره صورت ګرفت كه نفع زيادي براي افغانستان و چين در قبال خواهد داشت.


  در ادامه جلسه، وزراي امور خارجه، تجارت و صنايع و زراعت و آبياري از نحوه انتقال ګندم كمكي كشور روسيه از طريق بندر حيرتان به جلسه معلومات ارايه نمودند.


  رئيس جمهوري، وزراي نامبرده را موظف نمود تا در انتقال و جابجايي ګندم ياد شده تفاهم نموده هر ګونه موانع احتمالي را از راه بردارد.


  وزير فوايد عامه از ادامه كار بالاي تمديد خط آهن در منطقه سرحد ايران جو نو- هرات به شوراي وزيران خبر داده ګفت: كار تمديد 61 كيلومتر خط آهن تا ختم امسال به پايه اكمال ميرسد و اطمينان داد كه كمبود بودجه براي تمديد 51 كيلومتر باقيمانده اين پروژه را در تفاهم با وزارت ماليه و كشور تمويل كننده حل نمايد.


  وزير فوايد عامه ګزارشات كاري آن وزارت را در عرصه ساختمان و پروژه سازي سرك ها ذيلاً بيان داشته ګفت: هم اكنون حدود 5019 كيلومتر سرك تحت ساختمان يا بهره برداري، پروژه سازي و داوطلبي، قرار دارد كه عبارتند از:


سرك كابل – قندهار بطول 485 كيلومتر كه قبلاً كار آن تكميل ګرديده
سرك قندهار- هرات بطول 557 كيلومتر به استثناي قندهار- ګرشك متباقي كار آن انجام يافته
سرك هرات – اسلام قلعه تحت بهره برداري است
سرك هرات- تورغندي تحت ساختمان است
سرك هرات- ارملك بطول 50 كيلومتر تكميل شده
سرك قيصار- بالامرغاب 10% كار آن انجام يافته
سرك اندخوي- قيصار 70% كار آن پيش رفته
سرك بلخ- اندخوي بطول 182 كيلومتر كار آن به پايه اكمال رسيده
سرك پلخمري – بلخ تا ماه ميزان امسال تكميل ميګردد
سرك دوشي – پلخمري به اعلان سپرده شده
سرك كابل- دوشي به بهره برداري سپرده شده
سرك پلخمري – شيرخان بندر بطول 170 كيلومتر به بهره برداري سپرده شده
سرك قندز- تالقان بطول 68 كيلومتر تحت بهره برداري ميباشد
سرك تالقان- كشم بطول 68 كيلومتر تا دو سال آينده تكميل ميشود
سرك فيض آباد- اشكاشم، پروسه قرار داد آن تا ختم سال تكميل ميشود
سرك ميدان شهر- كوتل اوني بطول 54 كيلومتر تحت كار است
سرك باميان- كوتل اوني بطول 82 كيلومتر تحت داوطلبي است
سرك كه شمال را به جنوب وصل ميكند ( مزارشريف، پل براق، دره صوف، يكاولنګ، پنجاب، نيلي، ترينكوت و قندهار) بطول 800 كيلومتر مطالعه و سروي آن در جريان است.
كار پروژه پل علم سرك حلقوي فراه- فراه رود، كابل-ګرديز، ګرديز-شرن، جلال آباد- اسمار، چاريكار- ګلبهار، لشكرګاه – سرك حلقوي، شيرخان بندر- سرپل، ګلبهار- پنجشير، قندهار- ترينكوت بطول 700 كيلومتر تكميل ګرديده است
سرك ګرديز- خوست بطول 101 كيلومتر كار به شدت جريان دارد
سرك خوست- غلام خان بطول 361 كيلومتر تكميل ګرديده
كار سرك كابل- جلال آباد از طريق ګندمك و تيزين آغاز يافته
كار پروژه سازي سرك جبل السراج- سروبي تكميل ګرديده
كار سرك دلارام- زرنج بطول 218 كيلومتر انجام يافته
كار سروي سرك دوشي- باميان تحت بررسي است
كار ديزاين سرك هرات- چغچران – ګردن ديوار منتظر تمويل است
سرك خلم- كندز بطول 125 كيلومتر به داوطلبي ګذاشته شده
  وزير فوايد عامه افزودند: به اساس توافقات كنفرانس پاريس در ظرف پنج سال آينده بايد بطول (9000) نه هزار كيلومتر سرك هاي اساسي ديګر كه ارزش آن به 5.2 مليارد دالر ميرسد اعمار ګردد.


  وزارت ماليه موظف ګرديد تا تاديات پروژه هاي انكشافي سال 1387 وزارت هاي عدليه، معادن، امور زنان و عودت مهاجرين را در صورتيكه پروسه تداركاتي آنها تكميل ګرديده باشد در تفاهم با آن وزارت ها هرچه عاجلتر حل نموده، در جلسه آينده شوراي وزيران ګزارش دهد.


  سپس وزراي حج و اوقاف، ترانسپورت و هوانوردي و داكتر عمر زاخيلوال مشاور ارشد اقتصادي رئيس جمهوري در مورد پيشرفت پروسه حج و عقد قرارداد با يكي از شركت هاي بين المللي بمنظور انتقال حجاج به مجلس ګزارش دادند.


  شوراي وزيران وزير ترانسپورت و هوانوردي را مكلف نمود تا مسووليت عقد قرارداد با يكي از شركت هاي هوائي را بعهده ګرفته در جلسه آينده شوراي وزيران از انجام عقد قرار داد به مجلس خبر دهد. همچنان وزير حج و اوقاف مكلف شد تا كليه تدابير مقدماتي پروسه حج را تكميل نمايد.


  وزير ترانسپورت و هوانوردي از بلند رفتن قيمت سرسام آور تكت هاي طياره به مجلس خبر داده ګفتند: هيئتي را به همين مناسبت توظيف نموده است تا شركت هاي هوائي را قانع سازد كه طبق معيار هاي بين المللي و نرخ كشور هاي منطقه در پائين آوردن تكت هاي طياره تجديد نظر نمايند و جمله شركت هاي هوائي افغاني را كه خلاف قانون بدون مشوره با آن وزارت قيمت تكت را بلند برده جريمه نقدي نمايد.


  شوراي وزيران ضمن تائيد ګزارش، وزير ترانسپورت و هوانوردي را موظف نمود تا در تامين مصئونيت هوائي و تصديق سرتيفيكت پيلوت هاي شركت هاي هوائي افغانستان از جانب موسسه بين المللي ايكاو (ICAO) اقدام جدي و عملي را روي دست ګيرد.


  در ادامه جلسه، وزير اقتصاد چګونګي فعاليت موسسه غير دولتي بنام دفتر ارتباط اقوام (TLO) را به جلسه بيان نموده ګفتند: اين موسسه بحيث موسسه غير دولتي در سال 1384 در وزارت اقتصاد ثبت ګرديده است، اهدافي كه اين موسسه در اساسنامه اش تذكر داده كاملاً در مغايرت با فعاليت يك موسسه غير دولتي بوده و پروژه هاي مشكوك را در سرحدات جنوب و جنوب شرقي افغانستان تطبيق نموده است كه تطبيق چنين پروژه ها از صلاحيت و وظايف موسسات غير دولتي نمي باشد.


  شوراي وزيران ضمن تائيد نظريات وزير اقتصاد، فعاليت موسسه دفتر ارتباط اقوام (TLO) را در مغايرت با سياست هاي جمهوري اسلامي افغانستان دانسته، حكم مسدود شدن دفاتر آن موسسه را در سراسر كشور صادر نموده، فعاليت آنرا غير مجاز دانسته و جواز آنرا لغو نمايد.


  وزير اقتصاد موظف ګرديد تا ساير موسسات غير دولتي ثبت شده در آن وزارت را مجدداً بررسي و از فعاليت موسسات مشابه جلوګيري نمايد.


  مشاور امنيت ملي و رئيس عمومي امنيت ملي موظف ګرديدند تا مسوولين درجه اول موسسه دفتر ارتباط اقوام (TLO) را احضار و نتايج تحقيقات شانرا به مقام رياست جمهوري ا.ا ګزارش دهند.


  وزير امور خارجه موظف ګرديد تا از چګونګي تمويل موسسه دفتر ارتباط اقوام (TLO) با دونر ها مكاتبه نموده و طالب معلومات ګردد.


  متعاقباً وزير اطلاعات و فرهنګ ګزارش تمويل رسانه ها و تلويزيون هاي خصوصي را به مجلس ارايه نموده ګفتند: در اين مورد به تمام ادارات دولتي و تمويل كننده هاي خارجي رسانه ها مكاتيب ارسال ګرديده كه از جانب ايشان تا الحال جواب ارايه نګرديده، اميدواريم تا در اسرع وقت جواب مكاتيب را دريافت و نتايج آن در جلسات آينده مفصلاً ارايه خواهد شد.  


  مطابق به اجندا طرح روش تطبيق سيستم جديد رتب و معاشات كاركنان خدمات ملكي توسط رئيس كميسيون مستقل اصلاحات اداري و خدمات ملكي به شوراي وزيران مطرح شد.


  اين طرح به اساس مصوبه شماره 15 مورخ 3/4/1387 شوراي وزيران توسط كميسيون مستقل اصلاحات اداري و خدماتي ملكي ترتيب ګرديده است، طرح مذكور مورد تائيد شوراي وزيران قرار ګرفت، كميسيون مستقل اصلاحات اداري و خدمات ملكي مكلف ګرديد تا به منظور تطبيق بهتر اين پروګرام مقرره رتب و معاشات را به همكاري وزارت عدليه ترتيب نمايد.


  طبق اجندا، وزیر تجارت و صنایع پیشنهاد آن وزارت را مبنی بر تقاضای مبلغ پنجاه ملیون دالر قرضه برای تهیه و خریداری مواد نفتی از طریق تصدی مواد نفتی به جلسه مطرح نمود:


  شورای وزیران بعد از بحث همه جانبه، فیصله بعمل آورد تا مشاور ارشد اقتصادي رئیس جمهور، وزرای تجارت و صنایع، مالیه و اقتصاد تحت ریاست معاون اول ریاست جمهوری، تهیه و اکمال مواد نفتی را براي سال روان، مورد ارزیابی قرار داده و طرح مشخص را در این مورد به شورای وزیران ارایه نمایند. همچنان وزارت تجارت و صنایع موظف شد تا پروسة واردات مواد نفتی توسط شرکت های خصوصی را بصورت جدی نظارت نموده، بعد از تعیین کیفیت مواد نفتی از طریق ادارة نورم و ستندرد، در قسمت تعیین قیمت فروش مواد نفتي در مشوره با شركت هاي وارد كننده اقدام نماید. 


  در بخش دیګر اجندا، امور بازسازی فابریکة کود و برق مزار شریف توسط وزرای اقتصاد و معادن به جلسه چنین توضیح شد:


  بتاسی از حکم مقام ریاست جمهوری، کمیسیون متشکل از نمایندګان وزارت های مالیه و معادن تحت نظر وزارت اقتصاد، امور بازسازی فابریکة کود و برق را ذیلاً ارزیابی نموده اند:


  ظرفیت تولیدی فابریکه طی سالهای اخیر نسبت عدم حفظ و مراقبت، از 105 هزار تن کود کیمیاوی در سال، به 40 هزار تن و ظرفیت تولید برق آن از 48 میګاوات، به 12 میګاوات کاهش یافته که برای بازسازی فابریکه به ظرفیت 90 هزار تن کودکیمیاوی و 48 میګاوات برق به  پانزده ملیون دالر در سه مرحله برای سه سال ضرورت است.


  شورای وزیران بعد از استماع ګزارش، فیصله نمود تا وزرای معادن و مالیه تحت نظر وزیر اقتصاد مجدداً محاسبات دقیق اقتصادی فابریکة متذکره را از لحاظ تولیدی و مصارف بازسازی تحلیل نموده، طرح مشخص را در مورد بازسازی فابریکة کود و برق مزار شریف را طي مدت يكماه ترتیب و به شورای وزیران ارایه نمایند. 


  متعاقباً تعدیل موازی چهل جریب زمین فارم پیله وری واقع دارالامان طبق طرح پلان تفصیلی برای مجتمع وزارت خانه ها توسط وزرای زراعت و آبیاری و انکشاف شهری به جلسه مطرح ګردید.


  شورای وزیران بعد از بحث و مداقه به منظور حفظ ساحات سبز و زمين هاي زراعتي جوار قصر دارالامان فیصله نمود تا وزارت های انکشاف شهری و زراعت و آبیاری پلان تفصیلی مجتمع وزارت ها و ادارات دولتی و موسسات بین المللی را در دشت پدوله ترتیب و غرض منظوری به شورای وزیران ارایه نماید.


  در اخیر جلسه، معاهدات بین المللی ذیل توسط وزیر امور خارجه به جلسه مطرح و مورد تائید قرار ګرفت:


یادداشت تفاهم میان ج. ا. ا و حکومت هند در رابطه به همکاری در ساحة حکومتداری محلی که دارای (2) ماده و (3) فقره می باشد، به تاریخ 28 ثور 1387 خورشیدی  برابر به 17 می 2008 میلادی، بین ج.ا.ا و کشور دوست جمهوری هند به امضاء رسیده است.
پروتوکول همکاری های علمی، تخنیکی و اقتصادی در عرصة زراعت بین دولت انتقالی اسلامی افغانستان و حکومت جمهوری ترکیه که دارای (4) ماده و (7) فقره می باشد، بتاریخ 6/12/2004 میلادی مطابق به 16/9/1383 هجری شمسی بین وزارت زراعت جمهوری اسلامی افغانستان و وزارت زراعت جمهوری ترکیه به امضاء رسیده است.
پروتوکول ضمیموی همکاری در عرصة صحت فی مابین وزارت صحت جمهوری ترکیه و وزارت صحت عامة جمهوری اسلامی افغانستان که دارای دو ماده می باشد، در ماه اپریل 2008 میلادی مطابق به حمل 1387 شمسی بین جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری ترکیه به امضاء رسیده که به اساس آن وزارت صحت جمهوری ترکیه سالانه برای (200) تن از مریضان صعب العلاج افغانی که امکان تداوی شان در تاسیسات صحی جمهوری اسلامی افغانستان میسر نیست، تسهیلات تداوی آنها را در ترکیه بطور مجانی فراهم میسازد.