کور / بېلابيلي لیکني - پخوانۍ / بحران وزرای كرزی

بحران وزرای كرزی

وزرای ارشد در دولت افغانستان : حامد کرزی رئيس جمهور به راحتی توسط “داستان های عجیب و غریب از توطئه علیه خود ميترسد  و موافقت کرد که در تلاش برای متوقف کردن همکاری او “رفتن گمراه ،” ما به بیرون درز دیپلماتیک نشان داد.
وزیر ماليه  افغانستان ، عمر زاخيل وال کرزی یک “انسان بسیار ضعیف است” که به حقایق گوش نمیدهد  توصیف کرد ، او گفت : كه حنیف اتمر وزیر داخله سابق ادعا کرد كه كرزي پاليسي امريكا را در منطقه نميفهمد .
رئیس دفتر  کرزی عمر داوود زي کارکنان پیشنهاد در فوریه که برخی از هواداران رئيس جمهور “به اشتراک گذاشته نگرانی های جدی” در مورد اقدامات کرزی و روزنامه گاردین گزارش داد که داوود زي  گفت : ما از عملكرد اقاي كرزي  در سال 2009 او “شرمنده” هنگامی پوليس مرزي با هيروئين گرفتار شد.
محمد معصوم ستانكزي وزیر مسئول شورشیان اسلامگرا استقرار مجدد کرزی گفت که او معتقد بود پشت سر تهدید علیه او بعد از حاضر به حذف دونامزد انتخابات  از یک لیست سیاه و به طوری که آنها می تواند نگهباني ويرا نمايد  ایستاده گي نمود
زاخيل وال گفت سفیر ایالات متحده کارل آیکنبری در ماه فوریه که حلقه داخلی آنها باید همکاری برای تاثیر گذاشتن بر کرزی وقتی که می بینند او را گمراه خواهد در مورد مسائل چنین تصمیم گرفته شده بود.
بنا به گزارش ، آنها قول داد که اگر کرزی سایه شاخ و برگ در انان در زمان طرح مسائل حساس از جمله ، آنها را به دفاع یکدیگر که در میان بیش از 250000 ما بیرون درز کابل های دیپلماتیک توسط ويكي ليكس دست آمده است.
زاخيل وال گفت : آیا کرزی به حقایق گوش نکرده است اما در عوض به راحتی توسط هر کسی که آمد به او به گزارش حتی داستان های عجیب و غریب از توطئه و سرگرداني علیه بود.
هر زمان که این اتفاق افتاده است ، کرزی بلافاصله  قضاوت فردی که باید وفادار خواهد بود و پاداش او را خواهد داد .
فاروق وردک وزیر معارف گفت : رفتار کرزی را در خصوص اصلاحات انتخاباتی بعد از انتخابات ریاست جمهوری  با تقلب گسترده. قابل مقایسه با قدرت غصب از مجاهدین در 1991-1992 بود خار کردن روگرفت مشابه اين امر از ما به بیرون درز كرد دولت افغانستان از سوی امريكا روابط خود را با فشار واشنگتن. اما واضح نبود چه کرزی ممکن است به انتقادات مشابه از درون دولت خود پاسخ دهد..
كارل ايكن بيري نوشته است که حنیف اتمر به عنوان وزیرداخله کشور که در ماه جولاي نسبت مشكلات امنيتي و حمله شورشيان  در كنفرانس ملي مشورتي صلح استعفا داد توسط کرزی استعفا داده شد  ، گفت : جهان بینی های کرزی . آنهارا  مشکوک و سرگردان  ساخته است .كرزي ايالات متحده امريكا را متهم ميكند كه  ایالات متحده آمریکا در حال بررسی یک استراتژی کوتاه مدت به ترک افغانستان ظرف دو سال  بود که کار را برای تضعیف پشتون ها كه بزرگترین گروه قومی در افغانستان اند در مرز پاکستان وافغانستان است.
در همان اوان  آي كنبيري از کرزی خواست تا  به حرکت به دور از فکر توطئه و به جای تمرکز بر آوردن ایده هایی برای آینده باشد .